Ostoskori

Ei tuotteita ostoskorissa

Kuntoluokitus
K5 - uusi
K4 - erinomainen
K3 - hyvä
K2 - tyydyttävä
K1 - kehno

Etusivu - Haku - Lappi, pohjoiset ja arktiset alueet - JÄÄMERENKÄYTÄVÄ - Lilja Erkki

JÄÄMERENKÄYTÄVÄ

Tekijä: Lilja Erkki
ISBN: 978-952-5617-25-2
Tuoteryhmä: Lappi, pohjoiset ja arktiset alueet
Kustantaja:Hipputeos Oy
Kieli: suomi
Painovuosi: 2013
Painos:
Sivumäärä: 304
Sidonta: Sidottu kansipaperi
Kunto: K5 (K5=uusi, K4=erinomainen, K3=hyvä, K2=tyydyttävä, K1=kehno)
Saatavilla: 6 kpl

Hinta: 25,00 €     Osta »

Lisätietoa: Erkki Lilja Hipputeos Oy ISBN 978-952-5617-25-2 Sivumäärä 304, neliväri Lankasidottu, kovat kannet, suojapaperi Koko 220 x 305 mm Pohjois-Suomen rata- ja tiehankkeiden historiaa - näkijöitä - tekijöitä - kulkijoita - salaisia suunnitelmia - Jäämerelle johtavien kulkuyhteyksien historiaa, toteutuneita ja toteutumattomia tie- ja ratahankkeita on JÄÄMERENKÄYTÄVÄ-teoksessa käsitelty yhtenä kokonaisuutena, jonka pohjoinen päätepiste on Pohjois-Atlantin ja Jäämerenrannikko ja eteläinen päätepiste leviää hajajuuristona Itämereen maihin. Ensimmäisiä ratasuuntia Suomesta Jäämerelle suunniteltiin jo vuonna 1893. Erkki Liljalle MOBILIA-PALKINTO 2014 Aikaisempina vuosina on tieliikennehistoriana palkittu niin tietä, kuin erilaisia tienkäyttäjiä tarkastelleita teoksia. Nyt palkittava teos on korostetusti tien – kuvitellun, suunnitellun, olemassa olevan, suljetun ja jo kadonneidenkin teiden historia. Vuoden tiehistoriallinen teos 2014 on Erkki Lilja, Jäämeren käytävä. Pohjois-Suomen rata- ja tieverkkohankkeiden historiaa. Näkijöitä, tekijöitä, kulkijoita, salaisia suunnitelmia. Palkinnon myöntämisperusteissa todetaan, että Erkki Liljan teos Jäämeren käytävä on helposti lähestyttävä yleiskatsaus rauta- ja maatiehankkeisiin Suomen alueelta Jäämeren rannalle. Tämä Suomen alueen yhteyksiä Jäämerelle tuhannen vuoden perspektiivillä valottava teos on jo aiheeltaan kunnianhimoinen, joten on luonnollista, että työ on vaatinut tekijältään paljon ja monenlaista panostusta. Monet tarinat ja reitit ovat selvästikin tulleet teoksen tekijälle tutuksi jo kymmenien vuosien työn tuloksena ja ohessa, mutta on miellyttävä havaita, että arkistotyötäkään tekijä ei ole kaihtanut, pikemminkin päinvastoin. Kirjoittaja yhdistelee taitavasti eritasoista tietoa kokonaisuudeksi, joka on osin haastava rakenteeltaan, mutta perusteltu ja hallittu. Käytetty kirjallisuus on pääosin tuoretta ja sitä on käytetty luovasti. Teoksella on miellyttävän rauhallinen taittoilme. Palkintoperusteissa todetaan myös, ettei tekijän mieltymys kartta- aineistoon jää salaisuudeksi. Erkki Liljan kirjassa esitellään perusteellisesti Jäämerelle johtavien kulkuyhteyksien historiaa, toteutuneita ja toteutumattomia tie- ja ratahankkeita, joiden pohjoinen päätepiste on Pohjois-Atlantin ja Jäämerenrannikko ja eteläinen päätepiste leviää hajajuuristona Itämereen maihin. Kirjasta selviää, että ensimmäisiä ratasuuntia Suomesta Jäämerelle selvitettiin jo vuonna 1893. Autonomian aikana 1900-luvun alussa suomalaiset halusivat radan kulkevan mahdollisimman idässä Venäjän alueella, koska poliitikot pelkäsivät rakennuskustannusten kaatuvan suomalaisten maksettavaksi. Mielenkiintoisin tieto on vuodelta 1939, jolloin eduskunta oli myöntänyt määrärahan radan rakentamisen aloittamiseen Rovaniemeltä Sodankylään. Osa tielinjasta ehdittiin merkitä maastoon ennen kuin toinen maailmansota keskeytti ja hautasi tämän hankkeen. Myös yksi merkittävä syy Lapin tiestön kehittymiseen oli Ivalojoen kultalöytö vuonna 1868.


25,00 EUR
Kauppias:
Hipputeos Oy, Tuusula

Kauppiaan toimitusehdot:

Laskulla tai yli 70 euron lähetykset postiennakolla, lähetyskulut aina 4,90 euroa/lähetys

« Takaisin